Be Well

Plastik kullanımını gerçekten azaltıyor muyuz?

Plastik kullanımına ve sıfır atık mantığına karşı tutumumuz her geçen gün daha da agresifleşiyor. Agresifleşmeli de... Peki, moda dünyasının katılımcıları olarak bizler gerçekten mücadele ediyor muyuz?
summer ground tropical

Plastik atıkların dağ olduğu günümüzde moda sektörünün önde gelen oyuncuları bu bağlamda dikkat çekici adımlar atıyor.  Karbon emisyonunu, su tüketimini, plastik kullanımını en aza indirgemek için çeşitli kampanyalar düzenleyip yukarı ve aşağı dönüştürmeye desteklerini sıklıkla dile getiriyor. Ve moda dünyasının katılımcıları olarak bizler, bu kampanyaları ve hamleleri alkışlayıp destek olduğumuzu göstermeye çalışıyoruz. Plastik atıkların fazlalığı her geçen gün artarken küçük bir noktayı gözden kaçırıyor olabilir miyiz?

Ekim ayının son günlerinde National Geographic, spor ayakkabıların dünyamızın plastik sorununa nasıl katkıda bulunduğunu aydınlatan bilgilendirici bir video yayınladı. National Geographic’in plastik atık sorunu üzerine odaklandığı video serisi The Story of Plastic (Plastik Hikayesi)’in üçüncü bölümü spor ayakkabılarımızın geri dönüşüme giremediğine değiniyor. Peki ama neden? Çevremizdeki hemen her şey geri dönüşümün (yukarı ve aşağı dönüşüm olarak) bir parçası olurken spor ayakkabılar nasıl oluyor da dahil olamıyor bu sürece. Aslında cevap yapışkan gibi ek malzemelerin kimyasal içermesi, spor ayakkabılarının ise çok materyalli yapılar olmasından kaynaklanıyor. Ayakkabılarımız daha rahat, daha dayanıklı ve daha hafif olmaları için çoğunlukla plastikten yapılma. Birbirine dikilmiş ve yapıştırılmış durumda. National Geographic’e göre, 2018 yılında dünya genelinde 24 milyardan fazla ayakkabı üretildi. Sadece ABD’de iki milyardan fazla ayakkabı çifti satıldı. Her Amerikalı için yedi çift ayakkabı anlamına gelen bu sayı şu sonuca varmamızı sağlıyor; bu ayakkabıların çoğu çöpe gidiyor.

Bu sorunu nasıl çözeceklerini düşünürkenken üçüncü bölümde yer alan vizyoner ayakkabı efsanesi, Pensole Ayakkabı Tasarım Akademisi kurucusu D’Wayne Edwards ve ayak giyim tahmincisi Nicoline van Enter umut vaat eden bir yorumda bulunuyor. Ayak giyim sektöründe adidas’ın 3D baskı içeren inovatif modeli Futurecraft’ın bu sorunu çözmeye en yakın olan modeli olduğunu ve rol model alınması gerektiğini belirtiyor.

Hikayenin geniş açılımını buraya tıklayarak okuyabilirsiniz.

Tags

Tavsiye edilen içerikler