March 11 ile modern etnik
Son zamanlarda bohem elbiselere olan ilgi artmaya başladı. March11’ın ortaya çıkış hikayesi nedir?
“Ortak bir arkadaşımız sayesinde iş ortağım Svitlana ile tanıştık ve anında birbirimize bağlandık. Svitlana öğle yemeklerimizden birinde nakışlı bir elbise giymişti; tasarımından çok etkilendim ve nakışlarla süslü boho tarzı kıyafetler sunabileceğim bir marka kurmaya karar verdim. Bu trend, yıllardır bunu yapan birçok Ukraynalı yerel tasarımcı ve moda dünyasından Isabel Marant’ın ilgisi sayesinde ortaya çıktı ancak kıyafetlerin çok geleneksel olduğunu düşünüyordum. Onları satın almak da oldukça zordu. Biz de 11 Mart’ta bu işi denemeye karar verdik ve bu tarihi hep anmak adına markanın adını March11 koyduk.”
Tüm tasarımlarınız etnik desenler içeriyor. Bu desenleri sezon trendleriyle nasıl bir araya getiriyorsunuz?
“Aslında bu bir süreç. Sık sık bir ilham kaynağına ihtiyacım oluyor. Bazı desenler eski kitaplardan ve müzelerden, bazıları bana ilham veren veya tasarım süreci sırasında faydalı olabilecek şeylerin fotoğraflarını çektiğim çeşitli gezilerimden geliyor. Telefonumda 20 binden fazla fotoğrafım var, yani her şeyin fotoğrafını çektiğimi buradan anlayabilirsiniz. Trendler yaratıcılığı sınırlandırır, bu yüzden onları bir referans olarak asla kullanmam. Marka olarak renk ve kumaş trendlerini yansıtıyor olabiliriz ama müşterilerimizin elde ettikleri kalite ve tasarım nedeniyle ürünlerimizi satın aldığına inanıyorum, moda olduğu için değil. Nakışlı elbiseler, siyah elbiseler gibi dolabınızda yıllarca saklayabileceğiniz parçalardan.”
March11 New York temelli bir marka ancak siz Ukrayna’nın vyshyvanka adı verilen geleneksel bluzlarından esinleniyorsunuz. Bu fikir nasıl doğdu?
“Svitlana ve ben, ikimiz de Kırım’danız. Yani Ukraynalıyız. Dolayısıyla kültürümüzden ilham alıp, çizimler yapmamız oldukça doğaldı. Açıkçası March11 başlangıçta her şeyin bir karışımıydı; Ukrayna ve Romen bluzları, Türk kilimleri... Koleksiyonlarımız sadece Ukrayna’nın değil, farklı kültürlerin özelliklerini bir araya getiriyor. Örneğin Afrika desenlerini de severim ve koleksiyonlarımızda onlardan da örnekler görebilirsiniz.”
Bunun dışında ilhamınızı nerelerden alıyorsunuz?
“2017 İlkbahar-Yaz koleksiyonu renk ve desen ilhamını Porto Riko’nun güzel başkenti San Juan’dan, parlak tropik çiçeklerin, palmiyelerin ve mangoların olduğu yerel doğasından aldı.”
Tasarım süreciniz nasıl gelişiyor?
“Genellikle seyahat ederken taslakları çizip Kiev ofisimize gönderirim. Bazen Skype üzerinden yaptığımız provalardan sonra nakışları test ederiz. Koleksiyonu piyasaya sunmaya bir ay kala da tüm tasarımları bitirmek üzere Kiev’e giderim. Ekiple beraber çalışmayı seviyorum. Her zaman eğlenceli oluyor ve bazen fikirler son dakikada gelebiliyor.”
Tasarımlarınızı farklı kılan şey şüphesiz desen seçimleriniz. March11 başka hangi açılardan sınırlarını genişletiyor?
“İşlemeli elbise ve bluzlardan denim ceket ve pantolonlara uzanan bir seçkiyle ürün yelpazemizi genişletiyoruz. Çocuk koleksiyonumuz da yolda. Modern çizgimiz büyük bir başarı elde etti. Daha bir sürü fikrimiz var ancak adım adım ilerlemek gerekiyor.”
Bluz, etek ve elbiselerde gördüğümüz bu etnik desenleri aksesuarlara da taşımayı düşünüyor musunuz?
“Şu anda bununla ilgili bir şey söylemem mümkün değil.”